Monday, March 5, 2007

Om Christian

Mitt navn er Christian og jeg er 31 år gammel og fra og med 2007 driver jeg klatrekurs.org sammen med Svein Tore. Han måtte gjøre all den tunge jobben med å sette igang sjappa for noen år siden. Etter å ha sett han komme godt igang og vært med som hjelpeinstruktør på noen kurs besluttet jeg sommeren 2006 å selv gjennomføre et instruktør kurs i klatring for å bli sertifisert instruktør Trenere 1 Fjell. En sertifisering av Norges Klatreforbund.

Litt mer om meg selv (så kan Svein Tore snakke om seg senere). Jeg ble, som mange andre, bitt av klatrebasillen i Thailand på reise der i 1999. Etter det har jeg brukt stadig mer tid på mine to store hobbyer; klatre og stå på ski. I vinterhalvåret så blir det gjerne til at jeg på hverdagene klatrer innendørs, mens i helgene bærer det ut på fjellet. Destinasjonene da blir gjerne steder som Hemsedal, Tyin/Filefjell eller eventuelt Oppdal. Alle med det fellestrekk at de tilbyr gode muligheter for å kjøre utenfor løypene i (forhåpentligvis) dypsnøen. I mars/april/mai begynner dagene og snøen mer stabil så da skifter fokuset noe til mer toppturer på ski fremfor heisbasert kjøring. De områdene jeg har vært mest i å stått er nok Jotunheimen (Koldedalen, Tyin området), Hurrungane og Sunnmøre (Ørsta området).

Når det gjelder klatring så var det lenge stort sett fokus på sportsklatring (bolter) og noe buldring. De siste årene har dette fokuset sakte skiftet noe til også å bli mer på naturlig sikringer. Foruten klatring i Oslo området har det også blitt turer litt lengre avgårde til steder som Kvaløya, Nissedal, Innerdalen og Andersnatten. Alle med supre muligheter for lange, fine ruter på naturlig sikringer og alle vanskelighetsgrader.

No comments: